Κυριακή 7 Ιουνίου 2020

Σμιλεύοντας

Γίνομαι... γλύπτης

 Το δέντρο της χαράς,2018-2019
Αγαπημένο μου ημερολόγιο,

Περί Τέχνης ο λόγος ως ένα πολιτιστικό και κοινωνικό φαινόμενο.
Όταν ήμουν μικρή, αγαπημένο μου ημερολόγιο, άκουγα συνέχεια τις φράσεις: «Μάθε τέχνη κι ασ' τηνε κι αν πεινάσεις πιάσ' τηνε.» Επίσης  όταν συζητούσαν για τις δουλειές έλεγαν: «Είναι δύσκολη δουλειά, θα τα καταφέρεις;». Κι ο άλλος που αισθανόταν σιγουριά για τις ικανότητές του απαντούσε: «Καλά τώρα! Παλιά μου τέχνη κόσκινο.»  Αγαπώ τα λεξικά κι έτσι αναζητώντας τον ορισμό για την Τέχνη διάβασα: ελεύθερη, δημιουργική έκφραση του ανθρώπου που παράγει έργα τα οποία διέπονται από αισθητικούς κανόνες σε αντιδιαστολή με τους πρακτικούς, χρηστικούς προς εξοικονόμηση των αναγκαίων για τη ζωή. 
«Η Τέχνη δημιουργεί πολιτισμό». Οι καλλιτέχνες προσφέρουν κοινωνικό έργο, ομορφαίνουν ,εμπλουτίζουν, εμπνέουν τη ζωή μας. Η ενασχόληση των παιδιών με την Τέχνη προσφέρει ποικίλες δεξιότητες.  Αναπτύσσουν την  ικανότητα παρατήρησης. Αποκτούν αυτοπεποίθηση και καλλιεργούν την αισθητική τους.  Μαθαίνουν πως να βλέπουν τα έργα τέχνης, να τα μελετούν(από προσωπικά βιώματα, εμπειρίες),να μιλούν γι' αυτά που εκφράζουν και να διακρίνουν ποια είναι η αξία και το νόημα της τέχνης. Τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διάφορα υλικά και μέσα. Αποκτούν πρωτοβουλία και  τολμούν να πειραματιστούν με πρωτότυπες ιδέες ώστε να παράγουν νέες γνώσεις. Αναπτύσσουν το λεξιλόγιό τους με όρους εικαστικής γλώσσας (μορφή, φόρμα, σχέδιο, φιγούρα, πλάθω, προοπτική γλύπτης/γλύπτρια, καλλιτέχνης, δημιουργώ).


 Αγαλματάκια,2018-2019



Γλυπτική 

Γλυπτική ονομάζεται η τέχνη της καλλιτεχνικής δημιουργίας - έκφρασης, που εκτελείται μέσω της δημιουργίας τρισδιάστατων μορφών σε οποιοδήποτε μέσο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι διάφορα :σκληρά, όπως η πέτρα , το μάρμαρο, τα μέταλλα ή το ξύλο , ή και πιο μαλακά , όπως ο πηλός ή διάφορα πλαστικά (στη σύγχρονη γλυπτική).Είναι δυνατός ακόμη ο συνδυασμός διαφορετικών υλικών. Το πρώτο στάδιο είναι η εύρεση των αντικειμένων που θα παρουσιαστούν από τους γλύπτες. Έπειτα, τα επιλεγμένα υλικά υφίστανται επεξεργασία με διάφορες τεχνικές, αφαιρετικές όπως το σκάλισμα, ή προσθετικές όπως η συγκόλληση. Υπάρχουν ακόμη τεχνικές που τροποποιούν τη σκληρότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών. Όταν τελειώσει το γλυπτό ή το ανάγλυφο, η επιφάνειά του μπορεί να διακομισθεί επιπλέον με χρήση ζωγραφικής. Η γλυπτική σε πέτρα διατηρείται πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι τα έργα τέχνης από άλλα υλικά, και συχνά αντιπροσωπεύει την πλειονότητα των σωζόμενων έργων από αρχαίους πολιτισμούς (εκτός των κεραμικών).Τα περισσότερα αρχαία γλυπτά ήταν χρωματισμένα με έντονα χρώματα, τα οποία έχουν χαθεί. Πηγή:  Βικιπαίδεια

Ένα μουσείο γλυπτών ονομάζεται γλυπτοθήκη. 

Εθνική Γλυπτοθήκη

  Σάτυρος παίζει με τον έρωτα-Γιαννούλης Χαλεπάς,μάρμαρο
 Κεραυνός,1964-Κώστας Κουλεντιανός (1918-1945),Μπρούντζος


 Οπλίτης-Χρήστος Καπράλος ,ξύλο


 Ανάπτυξη Κύκλου ,1986 -Αλεξ.Μυλωνά,Μπρούντζος

 Μαζική μεταφορά,1984-Γιάννης Γαϊτης (1923 -1984)
Σίδερο και χρώμα


Μπορείτε εδώ να δείτε περισσότερα γλυπτά:




Μια συλλογή γλυπτών, τοποθετείται μερικές φορές σε «κήπους γλυπτών».

Ο κήπος των Ηρώων στο Μεσολόγγι



 Διονύσιος Σολωμός,1798-1857
 Λόρδος Μπάιρον



 ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΤΩΝ ΦΙΛΛΕΛΗΝΩΝ ΓΑΛΛΩΝ




Εδώ μπορείτε να δείτε γλυπτά 
από τον Εθνικό κήπο
 Εθνικός κήπος  Πηγή: Βικιπαίδεια
Πατήστε:




Οι καλλιτέχνες εκτός από τα υλικά που αναφέρονται πιο πάνω χρησιμοποιούν αντικείμενα της καθημερινής ζωής ή υλικά που βρίσκονται γύρω τους ή ακόμη και άχρηστα υλικά για να φτιάξουν γλυπτά. Άλλα γλυπτά έχουν συγκεκριμένη μορφή και σχήμα ενώ άλλα έχουν αφηρημένη. Τα έργα εκφράζουν συναισθήματα, αναμνήσεις, διαμαρτυρίες, έχουν συμβολισμούς.


Ο Πικάσο ψάχνοντας σε ένα σωρό από σκουπίδια και παλιά αντικείμενα, βρήκε μια σέλα κι ένα τιμόνι ποδηλάτου ....
κι έφτιαξε ένα κεφάλι Ταύρου.






Ο HA Schult 
δημιούργησε 
1000 ανθρώπινες φιγούρες 
από κουτιά αλουμινίου. 
Έκανε πάνω από έξι μήνες
για να ολοκληρώσει
 το έργο του.

Θαυμάστε ακόμη περισσότερα Έργα τέχνης από ανακυκλώσιμα υλικά





Η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις Monomi Ohno 
μετατρέπει 
κουτιά από χαρτόνι 
σε απίθανα γλυπτά.













Η Arte Povera (φτωχή τέχνη) 
ως ένα μεταμοντέρνο κίνημα 
έχεις τις ρίζες του στην Ιταλία. 
Προσπαθεί να επαναφέρει τη χρήση
 φυσικών υλικών στον καλλιτεχνικό χώρο.




Λίθινο Ιγκλού (1982) 
του Mario Merz.







Η αξία των υλικών

Η μπανάνα του Μαουρίτσιο Κατελάν 
που κολλήθηκε με ταινία στον τοίχο Πινακοθήκης. 

Ο καλλιτέχνης θέτει το ερώτημα: 
Πώς δίνουμε αξία στα αντικείμενα;
 Τι αξία παίρνει η μπανάνα μέσα σε μια αίθουσα τέχνης;



Γλυπτά με φυσικά υλικά στην άμμο

Ο Άντυ Γκολντσουόρθυ  δημιουργεί τα έργα του 
με υλικά από τη φύση (φύλλα ,πέτρες, κοχύλια κ.α.).


Άλλα γλυπτά στην άμμο

Δελφίνι στο φεστιβάλ γλυπτικής στην Αμμουδάρα Ηρακλείου

 Ψάρι -Δημιουργήστε με τα παιδιά στην ακρογιαλιά


Γλυπτά  από τρόφιμα, φρούτα και λαχανικά έχουν μικρή διάρκεια. Είναι εφήμερα.


Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης Gaku 
δημιουργεί γλυπτά με φρούτα και λαχανικά
 και τα ολοκληρώνει μέσα σε λίγα λεπτά.





Γλυπτική στο σχολείο

Τα παιδιά μιλούν γι' αυτά που εκφράζουν
 τα γλυπτά.




Ένα μουσείο για την αλφαβήτα 
από κουτιά παπουτσιών. 
Για κάθε γράμμα τοποθετείται ένα αντικείμενο, που αρχίζει απ' αυτό.






Ο Φρέντυ Ντοκ με κουτιά συναρμολογημένος 
και από τα παιδιά χρωματισμένος. 
Τα στερεά γίνονται κατανοητά.







Προσπαθούν να πειραματιστούν με τη συναρμολόγηση κομματιών 
από χαρτόνια για να φτιάξουν ένα κτίριο.









Φτιάχνονται μικρά βιβλία.
 Τεχνική της παιδαγωγικής Φρενέ 
για την ελεύθερη έκφραση.


Γλυπτική στο σπίτι

Ήρθε η ώρα να σμιλέψετε,
στο υλικό που θα διαλέξετε.
Με τα χέρια σας θα φτιάξετε 
και θα διασκεδάσετε!
Το γλυπτό σας όλοι θα θαυμάσουν 
και δε θα ξεχάσουν!

Τα παιδιά έκαναν τις δικές τους δημιουργίες με διάφορα υλικά όπως: 

χαρτόνια, πλαστελίνη πηλό, βαμβάκι, 
ρολά, καπάκια, κουτί κονσέρβας, 
ύφασμα ,φτερά, κορδέλες, 
πλαστικά ματάκια ,τσόχα, ζυμάρι, οδοντογλυφίδες, πέτρες ,κλαδιά, 
λεμόνια, λαχανικά, φρούτα, λουλούδια, αυγά.


Όλα δοσμένα με απλότητα

 Αθηνά


 Θα βρισκόμουν 
στο κέντρο της πόλης 
για να τους θυμίζω 
τη σοφία και τη γνώση.
Αν ζωντάνευα 
θα πήγαινα στο βουνό ή στο δάσος.









 Η πολύχρωμη κουκουβάγια - Γλυκούλης





Θα ήθελα να ήμουν κάπου ψηλά,
 γιατί έχω φτερά και πετάω. 
Έχω μικρά πόδια κι αν 
περπατήσω θα κουραστώ.
Αν ζωντάνευα 
θα ήθελα να πάω στην Ιαπωνία.

 Έλφη -Το δελφίνι

 Θα βρισκόμουν 
στη μέση της πλατείας.
Θα ήμουν εκεί για να με βλέπουν και να μαθαίνουν
 τους κανόνες της θάλασσας.
Αν ζωντάνευα 
θα πήγαινα βαθιά στον ωκεανό για να βρω την οικογένειά μου.







 Ο Αρουραίος

Θα βρισκόμουν 
στην πλατεία μιας πόλης
επειδή είναι στο κέντρο και
 θα με έβλεπαν όλοι.
Αν ζωντάνευα 
θα πήγαινα στην εξοχή
 για να τρώω ό,τι θέλω.





 Η Ασπρούλα




 Θα βρισκόμουν
 σ' ένα μουσείο ζώων.
Θα ήμουν εκεί γιατί θα με είχαν επιλέξει για να με θαυμάζουν.
Αν ζωντάνευα 
θα πήγαινα στο στάβλο μου.










 Η σοφή κουκουβάγια



Θα βρισκόμουν 
σε μια γλυπτοθήκη 
για να με θαυμάζει ο κόσμος.
Αν ζωντάνευα 
θα πήγαινα να ζήσω 
σ' ένα δάσος με τα άλλα ζώα.








 Η χελώνα



 Ο γλυκός σκαντζόχοιρος


 Το καλάθι των φρούτων


 Το στεφάνι λεμονιάς




 Ο Φρουτολαχανάκιας


 Η φρουτοπαρέα



 Ο εξωγήινος Αχλάδης
 Ο Μούσμουλος


Φυσικά έργα τέχνης!

Υπάρχει φαντασία!
Τα παιδιά είναι καλλιτέχνες!












 Η αυγοπαρέα

Σκοπός ενός έργου δεν είναι να εξηγεί .
Είναι να σημαίνει.




Και η φύση δημιουργεί...





Η Τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπεις, 
αλλά αυτό που κάνεις τους άλλους να δουν.
Edgar Degas, 1834- 1917,Γάλλος ζωγράφος και γλύπτης





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.