Παραμύθι
Αγαπημένο μου ημερολόγιο,
Το παραμύθι, ως έντεχνος λόγος επηρεάζει θετικά και συμβάλλει στην καλλιέργεια αξιών. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία συμβάλλει στην ψυχική ωρίμανση, στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη και στην υιοθέτηση στάσεων- συμπεριφορών.
Η παιδαγωγική αξία των παραμυθιών και βιβλίων είναι αναμφισβήτητη.
Ένα λαϊκό παραμύθι από την Καλαβρία της Κάτω Ιταλίας έχει τίτλο «Ο μόχθος της μύγας».
Ο λαός κατασκευάζει ένα παραμύθι που απ' τη μία παρουσιάζει τον μόχθο και την εργασία και από την άλλη την τεμπελιά, την πονηριά και την οικειοποίηση του ξένου μόχθου.
Τονίζει την αξία της εργασίας και την αρετή της υπομονής για τον άνθρωπο, αλλά θέλει να προβληματίσει τους ανθρώπους σχετικά με την οκνηρία, την απουσία διάθεσης για προσφορά και δημιουργία.
Το παραμύθι αντικατοπτρίζει σαν καθρέφτης την πραγματική ζωή, ότι οι άνθρωποι που δεν προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, το γνωρίζουν και αισθάνονται ντροπή γι' αυτό. Αντί όμως ν' αλλάξουν τρόπο ζωής, κοροϊδεύουν τον ίδιο τους τον εαυτό παριστάνοντας ότι κάτι κάνουν, για να απαλύνουν τις ενοχές τους.
Στο χωριό που σήμερα πήγα
είδα στο τραπέζι μία μύγα.
Μου 'ρθε στο μυαλό
παραμύθι λαϊκό.
Ας το διαβάσουμε:
Ήταν μια μέρα με τσουχτερό κρύο. Ένα κρύο παράξενο. Και σε κείνο το αφάνταστο και παράξενο κρύο δύο βόδια σ' έναν κάμπο τραβούσαν με κόπο το άροτρο*.
Τραβούσαν και ίδρωναν. Είχαν ξεκάμει* πια τα καημένα.
Ο κύρης τους προσπαθούσε συνέχεια να τους δίνει κουράγιο φωνάζοντας:
- Άντε μπρος, καμάρια μου, και τελειώνουμε! Άντε, παλικάρια μου! Κι όταν εκείνα κοντοστέκονταν* λιγάκι να ξαποστάσουν,* έτρωγαν μια δυνατή βιτσιά* στα καπούλια* και συνέχιζαν αδιαμαρτύρητα.
Όπως λοιπόν εκείνα όργωναν, περνά πετώντας μια μύγα και κάθεται στο κέρατο του ενός βοδιού. Βολεύεται, στηρίζεται καλά σ' ένα αναπαυτικό σημείο και απολαμβάνει το θέαμα.
Περνά από εκεί και μια αλεπού, που βλέπει τη μύγα και της χαμογελά. Καθώς γνωρίζονταν από παλιά, τη χαιρετά εγκάρδια*:
-Καλημέρα, κουμπάρα, μύγα.
-Καλημέρα και σε σένα, κουμπάρα αλεπού!
-Τι χαμπάρια, κουμπάρα μύγα; Τι γίνεται;
Και η μύγα με βαθύ αναστεναγμό απάντησε στην αλεπού:
-Αχ, μα τι θέλεις να γίνεται, βρε κουμπάρα αλεπού; Δε βλέπεις;... Οργώνουμε!
![]() |
Άροτρο |
*άροτρο: εργαλείο για το όργωμα της γης
*ξεκάμω: εξοντώνω ή πουλώ κάτι που μου είναι βάρος. Εδώ μεταφορικά σημαίνει: είχαν κουραστεί στη δουλειά βόδια.
*κοντοστέκομαι: σταματώ, στέκομαι ξαφνικά ενώ περπατώ
*ξαποσταίνω: ξεκουράζομαι
*βιτσιά: ξυλιά (χτύπημα)
*καπούλια: το πίσω μέρος του βοδιού ή του αλόγου (τα νώτα)
*εγκάρδια: από καρδιάς, μέσα από την καρδιά
🌺Δραστηριότητες🌺
📣Το λαϊκό παραμύθι τι καυτηριάζει και τι τονίζει;
📣Ας σχολιάσουμε την απάντηση της μύγας στην αλεπού στο τέλος.
📣O λαός γιατί χρησιμοποιεί αυτά τα δύο ζώα;
📣Αν ήταν πρόσωπα πώς θα τα χαρακτήριζες;
📣Τι άλλο θα μπορούσαν να πουν η μύγα και η αλεπού;
📣Εδώ βλέπουμε γι' άλλη μια φορά την αλεπού. Πώς παρουσιάζεται σε σχέση με άλλα παραμύθια που γνωρίζεις;
📣Τι φαντάζεσαι ότι έγινε μετά; Συνέχισε την ιστορία.
📣Ποιες εικόνες φαντάζεσαι; Ζωγράφισε μια εικόνα από το παραμύθι.
👉Δείτε το παραμύθι «Η μύγα και η μέλισσα».
Ποιες ομοιότητες έχει με το παραμύθι «Ο μόχθος της μύγας» και ποιες διαφορές.
Πώς είναι το έντομο, πώς κουνάει τα πόδια του;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.