Τετάρτη 10 Ιουλίου 2024

Ένα μάτσο...ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Τα δικαιώματα των παιδιών

Αγαπημένο μου ημερολόγιο,

Ήταν 1 Ιουλίου 2023 όταν επισκέφθηκα το «Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού», για μια εκδήλωση που έκανε στην οδό Αλκαμένους για την Παιδική βιβλιοθήκη «Μυρσίνη Ζορμπά».

Το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο, που ξεκίνησε από μία παρέα φίλων, όταν το 2000 βρέθηκαν μπροστά σε ένα περιστατικό κακοποίησης ενός παιδιού. Τότε άρχισαν να αναρωτιούνται ποια είναι τα δικαιώματα των παιδιών, ποιοι τα γνωρίζουν και ποιοι θα έπρεπε να τα γνωρίζουν.(βιβλίο έχω δικαίωμα; έχω δικαίωμα!- Χριστοδούλου, Στεργίου)

Τότε γνώρισα τον κύριο Πάνο Χριστοδούλου, ο οποίος υπέγραψε και στο βιβλίο του με τίτλο «έχω δικαίωμα; έχω δικαίωμα!».

Από εκείνη τη στιγμή αισθάνθηκα την ανάγκη να κάνω κι εγώ κάτι περισσότερο την ερχόμενη σχολική χρονιά για να βοηθήσω προς την υπενθύμιση σε όλους ότι έχουν και τα παιδιά δικαιώματα.

Πρώτα βέβαια, είναι χρέος μας να βοηθήσουμε τα παιδιά να γνωρίσουν τα δικαιώματά τους και να μάθουν να τα υπερασπίζονται.

Σ' έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει και με τη θέση του παιδιού μέσα σ' αυτόν να επιδεινώνεται, είναι υποχρέωσή μας να μάθουμε και να κατανοήσουμε τα δικαιώματα των παιδιών και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τηρούνται.

Έτσι ξεκίνησε «το ταξίδι των δικαιωμάτων.»




Στάδιο 1ο

Δίκαιο ή άδικο;

Αρχικά τέθηκαν οι έννοιες «δίκαιο» και «άδικο».

Τα παιδιά ανέφεραν παραδείγματα από την καθημερινή τους ζωή στο σχολείο. π.χ. «Είναι άδικο που μπαίνει πρώτος στη σειρά ο Γ.Τ.»,« Είναι άδικο που δεν κάναμε γυμναστική, γιατί έβρεχε», «Είναι δίκαιο να μπαίνει κάποιος πρώτος με αλφαβητική σειρά».

Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο με  τίτλο, 

Δίκαιο: ένας διάλογος για τη δικαιοσύνη βασισμένος στην Πολιτεία του Πλάτωνα


Ακολούθησε συζήτηση και προβληματισμός.


Με κέντρο το «Δίκαιο» βάλαμε αριστερά ότι δεν είναι δίκαιο (διαφορετικό) και δεξιά ότι θεωρούμε δίκαιο (ίσον).

ΣΤΑΔΙΟ 2ο 
Κατανόηση της έννοιας του δικαιώματος

Για την κατανόηση της έννοιας του δικαιώματος ρωτήθηκαν τα παιδιά τι γνωρίζουν γι' αυτά, ώστε να αναδειχθούν οι απόψεις τους.
Πολλά παιδιά μέσα από παραδείγματα που έδωσαν έδειξαν ότι έχουν ακούσει διάφορα πράγματα. Τότε ανοίχτηκε περισσότερο η συζήτηση.
Διαβάσαμε το βιβλίο «έχω δικαίωμα; έχω δικαίωμα!», συγγραφέας Πάνος Χριστοδούλου- Στέλλα Στεργίου, εκδόσεις Μικρή Σελήνη.



ΣΤΑΔΙΟ 3ο 
Προσέγγιση των δικαιωμάτων με φωτογραφίες

Στη συνέχεια έγινε η προσέγγιση των δικαιωμάτων μέσα από φωτογραφίες εφημερίδων και περιοδικών.
Σε χαρτί Α4 ο καθένας έβρισκε μια εικόνα από περιοδικό ή εφημερίδα και έγραφε το δικαίωμα που αναγνώριζε.


 


 

 






ΣΤΑΔΙΟ 4ο 

Ανάγκες και επιθυμίες

Πώς συνδέονται με τα δικαιώματα;

Πρώτα προσπαθήσαμε να ορίσουμε τις δυο έννοιες.

Στη συνέχεια από το πρόγραμμα του British Council https://www.britishcouncil.gr/life-skills με τίτλο «Δεξιότητες Ζωής, Διαμορφώνοντας ενεργούς πολίτες» υλοποιήσαμε τη δραστηριότητα «Σαλπάροντας για μια νέα χώρα»

     



 η οποία προέρχεται από το εγχειρίδιο    Compasito του Συμβουλίου της Ευρώπης.

 


Τα παιδιά είναι χωρισμένα σε ομάδες.

Η κάθε ομάδα έχει τις 30 εκτυπωμένες κάρτες.

Έπειτα ξεκινάει η διαδικασία.

Τα παιδιά φαντάζονται πως σαλπάρουν σε μια νέα ήπειρο, όμως για να φτάσουν εκεί θα πρέπει να πετάξουν στη θάλασσα, όσα δεν είναι απαραίτητα.

Με αφορμή λοιπόν τη διήγηση μιας ιστορίας προσπαθούν να κατανοήσουν τη διαφορά «ανάγκης» και «επιθυμίας» και ν' αξιολογήσουν τι είναι αναγκαίο για την επιβίωση και την ανάπτυξή μας.

Έτσι μαθαίνουν να διαχωρίζουν τα «θέλω» από τις ανάγκες μας και να συνδέουν τις ανθρώπινες ανάγκες με τα ανθρώπινα δικαιώματα.



 





ΣΤΑΔΙΟ 5ο
Δικαιώματα και υποχρεώσεις

Κάθε δικαίωμα του ενός να αντιστοιχεί σε μια υποχρέωση του άλλου.
Για να διαφυλάξουμε τα δικαιώματά μας θα πρέπει ο καθένας από εμάς να εκπληρώνει κάποιες υποχρεώσεις.
Π.χ. Είναι δικαίωμά μου να πηγαίνω στο σχολείο, αλλά είναι υποχρέωσή μου να κάνω τις εργασίες μου.

Ένα  σχέδιο μαθήματος, που θα μπορούσε να υλοποιηθεί, για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις από τη «Διεθνή αμνηστία» έχει πολύ ενδιαφέρον και είναι το παρακάτω:


Επίσης στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχουν δραστηριότητες για το ίδιο θέμα.



Ζωγραφιά από το τετράδιο αντιγραφής της Α.Κ.


Γιάνους Κόρτσακ
Μιλήσαμε και για τον γιατρό, παιδαγωγό Γιάνους Κόρτσακ που αφιέρωσε τη ζωή του στα παιδιά. 
Του ανατέθηκε η διεύθυνση ενός ορφανοτροφείου και αφιέρωσε τη ζωή του στα καθήκοντα του παιδαγωγού και του συγγραφέα. Ηθικό παράδειγμα, έζησε την τελευταία περίοδο της ζωής του στο γκέτο της Βαρσοβίας.
Τον θυμόμαστε κυρίως γιατί εφάρμοσε πρωτοπόρες παιδαγωγικές μεθόδους και συνέβαλε να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης των παιδιών αλλά και των ενηλίκων.
Ο Κόρτσακ υπήρξε ο πρώτος και ο πιο ένθερμος υποστηρικτής των δικαιωμάτων του παιδιού.



 

ΣΤΑΔΙΟ 6ο

Παρακολουθήσαμε και κάποια βίντεο που ύστερα από την προβολή τους ακολούθησε συζήτηση και προβληματισμός.
Υπάρχουν πολλά στο διαδίκτυο αλλά μπορεί ο καθένας να κάνει επιλογή.

Ενδεικτικά:







Ακούσαμε τραγούδια και τραγουδήσαμε.




Είδαμε αφίσες 



ΣΤΑΔΙΟ 7ο

Διαβάσαμε τη σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού και συζητήσαμε πάνω σ' αυτή.






ΣΤΑΔΙΟ 8ο 

Στη συνέχεια δημιουργήθηκε η ανάγκη να επικοινωνήσουμε όλα αυτά, που υλοποιούσαμε στην τάξη, με τους γονείς και το σχολείο.
Έτσι γεννήθηκε η ιδέα να φτιάξουμε μια θεατρική παράσταση.
Ύστερα από συζήτηση αποφασίσαμε να δείξουμε τη σχολική πραγματικότητα σαν αποτύπωση όσων γίνονταν στην ομάδα μας αυτή τη χρονιά.
Ο χρόνος μας πίεζε αλλά η επιθυμία ήταν μεγάλη από όλους κι έτσι έφτιαξα ένα κείμενο- σενάριο που βγήκε μέσα από την καθημερινότητα. Τα παιδιά έκαναν τις αλλαγές, τις διορθώσεις και ήταν ελεύθερα να τροποποιούν κάθε φορά στις πρόβες ότι δεν τους ταίριαζε. Σιγά σιγά είχαμε καταλήξει σε ένα συγκεκριμένο κείμενο με τη βοήθειά μου.
Μια πολύ ευχάριστη συγκυρία ήταν η πρόταση που ήρθε από τη διεύθυνση του θεάτρου «Μεταξουργείο» να παίξουμε εκεί την παράσταση μας.
Φτιάξαμε όλοι μαζί την πρόσκληση, αφίσες, σημαιάκια, ταμπέλες και ότι χρειαζόταν.
Ήταν μια δημιουργική και εποικοδομητική προσπάθεια που θα μας μείνει αξέχαστη.
Άλλωστε και όσοι την είδαν το επιβεβαίωσαν με τα θετικά σχόλιά τους.



Θεατρική παράσταση

Λίγα λόγια για την παράσταση
Τα παιδιά στο συμβούλιο της τάξης συζητούν για τα δικαιώματα.
Εκφράζουν τις απόψεις τους και τονίζουν πόσο σημαντικό είναι να τα γνωρίζουν όλα τα παιδιά και να τα υπερασπίζονται.
Επισημαίνουν ότι η συμμετοχή τους στο συμβούλιο της τάξης είναι μια κορυφαία στιγμή γιατί είναι ο τόπος που συμμετέχουν, που προτείνουν, που αποφασίζουν.
Έτσι κι εδώ κάνουν προτάσεις που ψηφίζονται για να υλοποιηθούν.
Να πάνε στο ραδιόφωνο και να κάνουν μια ειρηνική παρέλαση για να φωνάξουν για τα δικαιώματά τους.

 


 





   


 



 



  Όλοι πρέπει να γνωρίζουμε τα δικαιώματα των παιδιών, να τα υποστηρίζουμε και να τα προστατεύουμε.

   


Ζωγραφιά από το τετράδιο αντιγραφής του Γ.Τ.Μ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.