Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Ο μαύρος κότσυφας κι ο άσπρος γλάρος


 Ο παράξενος ξένος

Αγαπημένο μου ημερολόγιο,

Η Kitty Crowther δημιουργεί ένα εξαιρετικό βιβλίο για την πραγματική φιλία, τη διαφορετικότητα, την αποδοχή, τον ρατσισμό, την κοινωνική απόρριψη αλλά και την αγάπη για το βιβλίο και τη γνώση. Πόσο το ''διαφορετικό'' μας φοβίζει; Γιατί δε θέλουμε να το γνωρίσουμε και έτσι απλά το απορρίπτουμε χωρίς να κάνουμε καμία προσπάθεια να το πλησιάσουμε; Τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας δεν είναι εκείνα που  μας κάνουν μοναδικούς. Η ομορφιά και η μοναδικότητά μας βρίσκονται στο εσωτερικό μας, στην καρδιά μας. 

''Πραγματικά πιστεύω ότι ο καθένας έχει κάτι να δώσει, αν τον αφήσεις. Αυτή είναι και η ιδέα, γι' αυτό ο Τζακ ήξερε να διαβάζει. Όλοι νομίζουν ότι ξέρουν τόσα πολλά, ότι ξέρουν τα πάντα. Αλλά, κάθε διαφορετική κουλτούρα μας αφορά και έχει κάτι να προσθέσει στην κουλτούρα μας. Το φαγητό, η μουσική, ο τρόπος σκέψης, η γλώσσα...μας κάνουν πολύ πιο πλούσιους. Όλοι όμως πρέπει να είμαστε ικανοί να μοιραζόμαστε και να αφήνουμε χώρο γι' αυτό.'' είπε σε μια συνέντευξή της η συγγραφέας.(Κίτυ Κρόουθερ)



Ο Τζακ, είναι ένας μαύρος κότσυφας που ζει στο δάσος και αγαπάει το νερό. Έχει μια μεγάλη επιθυμία. Θέλει να γνωρίσει τον κόσμο και πάνω απ' όλα να δει τη θάλασσα. Μια μέρα το παίρνει απόφαση και ξεκινάει το ταξίδι του. Κι εκεί που ετοιμαζόταν να κάνει βόλτα, να πετάξει και να τη θαυμάσει, συναντά τον Τζιμ, τον άσπρο γλάρο. Από εκείνη τη στιγμή ξεκινά η γνωριμία τους. Ο Τζιμ τον προσκαλεί στο σπίτι του, στο χωριό. Εκεί όλοι τον κοιτάζουν περίεργα. Ο Τζακ σκέφτεται να γυρίσει πίσω στο δάσος. Ο Τζιμ όμως δεν θα τον αφήσει μόνο του. Είναι πραγματικός φίλος. Οι μέρες περνούν.  Κάνουν πολλά πράγματα μαζί και η φιλία τους μέρα με τη μέρα  μεγαλώνει. Ένα πρωί ο Τζακ (Ιάκωβος) βρίσκει ένα σεντούκι γεμάτο βιβλία...που ο Τζιμ τα χρησιμοποιούσε για ν' ανάβει τη σόμπα. Κανείς δεν τα διάβαζε στο χωριό των γλάρων γιατί κανείς δεν ήξερε να διαβάζει. Ο Τζακ όμως ξέρει... και στους γλάρους αρέσει να ακούνε ιστορίες.





 
Διερευνητική επεξεργασία κατανόησης
  • Ποιοι είναι οι ήρωες της ιστορίας;
  • Πού ζούσαν οι ήρωες;
  • Ποια ήταν η επιθυμία του κότσυφα;
  • Ποιο πρόβλημα υπάρχει στο χωριό;
  • Σε τι μοιάζουν τα δύο πουλιά και σε τι διαφέρουν;
  • Πώς νομίζεις ότι ένιωθε ο κότσυφας όταν δεν τον ήθελαν;
  • Τι έκανε ο γλάρος για να παρηγορήσει τον κότσυφα;
  • Τι άρεσε στους δύο φίλους να κάνουν;
  • Τι συνέβη στο τέλος;


Άλλοι στόχοι

Μπορείς να περιγράψεις και να χαρακτηρίσεις τους ήρωες.
(Τζίμης, Ιάκωβος, Αλβέρτος, Μητέρα Αλβέρτου, Μάρθα και Μελίσσα)
Ποιος είναι; 
Πού ζει; 
Ποιος ο ρόλος του στο κείμενο;
Πώς σκέφτεται;



Πώς αρχίζει η ιστορία;
Πώς τελειώνει η ιστορία;
Ποιο θέμα διαπραγματεύεται η ιστορία;

Σε πόσα και ποια επεισόδια χωρίζεται η ιστορία;
1ο (ποιοι, πότε, πού, τι)
2ο (ποιοι, πότε, πού, τι)
3ο (ποιοι, πότε, πού, τι)

Ο λόγος του κειμένου είναι λιτός, άμεσος, εκφραστικός, γεμάτος συναισθήματα.
Δίνει τη δυνατότητα για καλλιέργεια αφηγηματικού λόγου(προφορικού και γραπτού).
Δραματοποίηση ενός διαλόγου π.χ. των δύο κεντρικών ηρώων.

Κυκλική αφήγηση
Προφορική αφήγηση της ιστορίας όπως την άκουσα με χρονική αλληλουχία. 
(Τα παιδιά κάνουν κύκλο και αυθόρμητα αρχίζουν την αφήγηση μπαίνοντας ένα ένα στον κύκλο. Μ' ένα σήμα βγαίνει για να συνεχίσει το άλλο μέχρι να ολοκληρωθεί η ιστορία.)

Δημιουργική γραφή

Γράψε ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία.

Αν αυτός που έφευγε από το σπίτι  του, τη θάλασσα, ήταν ο γλάρος και πήγαινε στο δάσος με τους κότσυφες, τι θα γινόταν άραγε; 
Γράψε τη δική σου ιστορία.

Εικαστική έκφραση
  • Ζωγράφισε τους δύο φίλους.
  • Ζωγράφισε ένα στιγμιότυπο της ιστορίας γεμάτο με συναισθήματα.
  • Ζωγράφισε 5-6 σκηνές (εικόνες)που δίνουν την περίληψη της ιστορίας.






Κάθε εικόνα του βιβλίου είναι ένα στιγμιότυπο της ιστορίας. Ένα παιδί κοιτάζοντας και μόνο τις εικόνες και χωρίς λόγια, μπορεί να περιγράψει την ιστορία.

''ΈΧΩ ΜΙΑ ΙΔΕΑ'' όταν πει, 
ακούστε το γιατί θα γεννηθούν όχι μία, όχι δύο, αλλά χιλιάδες ιδέες που μπορούν να πραγματοποιηθούν...



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.